Muziekmaker Toonhoogte

Kwaliteit (1-5) *****
on (alleen online)/off (offline) off
Interactive element (klein; redelijk; groot) groot
Prijs (g=gratis; dg=demoversie gratis; sg=schoolversie gratis) € 44,92.
Leeftijd vanaf 8 jaar

Uitgever: Edupro
Postadres: Kievitsweg 117A2983 AD Ridderkerk
Bezoekadres: Kievitsweg 117A2983 AD Ridderkerk
Telefoon: +31 (0)180 46 10 65
Fax: +31 (0)84-873 69 57
Internetpagina's: http://www.edupro.nl
E-mail: info@edupro.nl
Contactpersoon: Dhr. A van der Werken

Geheel Nederlandstalig, licentie kost voor een fysiek gebouw € 44,92
Werkt onder Windows '95/'98/,NT,2000,XP

Doelgroep: kinderen van 4 tot 10 jaar, en speciaal onderwijs
Muziekmaker is een programma voor kinderen die net beginnen met muziek en doorhebben wat de principes van muziek zijn. Muziekmaker laat kinderen kennismaken met toonhoogte zonder dat de formele muzieknotatie wordt gebruikt.
De knopjes onderaan het scherm lijken precies op die van cassetterecorder of CD-speler. Je kunt opnemen, terugspelen, vorige opnamen wissen en zelfs liedjes achterstevoren afspelen.... Rechts van de knopjes is er een schuifbalkje met een haas en een schildpad, daarmee kan de snelheid van de wijsjes geregeld worden.

In de De trap op en het vrolijke keyboard, laat Simon je een melodietje horen en vraagt je om het na te spelen.
De trap op
Doel van dit onderdeel is het aanleren van toonhoogte op een heel eenvoudige en speelse wijze. Hoe hoger de noot op de trap is, hoe hoger het geluid is. Je kunt uit meerdere instrumenten kiezen, van keyboard tot aan een kattenkoor! Je klikt gewoon welke je het aardigst vindt. Daarna op de trap klikken, of net er iets onder of boven, en de juiste noot wordt ten gehore gebracht. Je kunt ook de muisknop ingedrukt houden en van boven naar beneden of andersom de trap op- of afvliegen, waardoor een zgn. glissando gehoord wordt! De volgende stap kan zijn zelf een simpel melodietje op te nemen.
Het vrolijke keyboard
Het vrolijke keyboard werkt eigenlijk op dezelfde manier als de trap op. Alleen is er nu een keyboard te zien, in plaats van de trap en dus worden hoge en lage tonen op deze wijze nog echter zichtbaar gemaakt (en hoorbaar natuurlijk).
De trombone
De trombone biedt een variatie op de twee eerder genoemde activiteiten. Hierbij kunnen noten worden gemaakt door de schuifbalk van de trombone aan te klikken en deze horizontaal te bewegen. (De schuifbalk laat vervolgens in halve tonen de trombone horen, zodat later, als de wijsjes weer worden afgespeeld samen met het keyboard, de boel goed samenspeelt, zonder dat de tussenliggende trombonenoten worden gebruikt. Ook hier weer: melodietjes kunnen worden opgenomen en afgespeeld. Het afspelen gebeurt in de Koele Kat Café Kelder, het duurt een poosje voordat je daar terecht komt. Als het je lukt daar te komen, wordt je zelfgemaakte melodie voor een groot publiek afgespeeld. Als je liedje klaar is, kun je op de stop-knop drukken om weer terug te keren naar het trombone scherm.
Liedjes maken
In dit onderdeel van Muziekmaker kun je langere liedjes maken en die weer bewerken. De treden van de trap zijn omgedraaid, zodat je ze van een andere invalshoek kunt zien. Het instrument dat je kiest kan willekeurig waar op de trap worden neergezet en ook weer op een andere plek worden neergezet. Net zo lang tot het melodietje je bevalt. Je bent een echte componist aan het worden op deze manier! Nootjes kunnen gewist worden met een stufje! Je kunt Liedjes maken gebruiken om een melodie helemaal naar je eigen wens te vervolmaken om het daarna vlekkeloos af te spelen in het vrolijke keyboard, of De trap op.
Wijs het wijsje aan
Dit onderdeel van Muziekmaker bekrachtigt als het ware wat in de voorafgaande onderdelen is aangeleerd. Het biedt met name ook een basis voor het later aan te leren notenschrift. Je moet op het pijltje klikken of op Hippo het Nijlpaard om een kort wijsje te kunnen horen. Dan zie je vier patroontjes op het beeldscherm, die het net gehoorde wijsje voorstellen. Slecht 1 ervan is de juiste. Als je die aanklikt zal Hippo je feliciteren. Zo niet, dan zal het Nijlpaardje je vragen nog een poging te willen doen en het geeft je dan ook een visuele aanwijzing! Als je het dan weer fout doet, verdwijnt 1 van de foutieve patroontjes. Dit gaat zo door tot uiteindelijk het goede patroontje overblijft. Geen frustratie dus door het maken van fouten! Dit programma is gemaakt door Resource Software uit Engeland en vertaald en gelocaliseerd door Edupro.

Muziekmaker Ritme
Er komt nog een broertje van dit mooie programma, het heet Muziekmaker Ritme en legt, heel toepasselijk op eenvoudige wijze aan kinderen uit hoe muzikale ritmes in elkaar zitten. Het belooft weer net zo'n fraai programma te worden als Muziekmaker Toonhoogte en zal in het Nederlands onderwijs (maar ook zeker thuis) in een behoefte voorzien! Ook dit programma is door Resource software ontwikkeld en wordt door Edupro gelocaliseerd en vertaald.

 

Ziet u slechts 1 pagina? Klik hier voor de volledige website Muziek en ICT in de basisschool.