Analyse Deel I,1

Cor o, méntre vi ro
Mijn hartedief, als ik naar jou kijk


Uitwerking sopraanstem:


De woorden Cor Mio worden apart gezet en extra benadrukt door de lange notenwaarden. Het woord miro krijgt extra nadruk door de versiering. De stijgende chromatiek bij Cor mio werkt klagelijk.
Ook de slotakkoorden (C, Em/B, B oftewel VI?I6/4-V werken dramatisch door de dalende chromatiek vanuit VI: Het geheel is vragend en werkt als een soort voorzin door het einde met een halfslot. De zetting is open: 2 vrij hoge stemmen, middenstemmen leeg, een lage stem


Vísibilménte mí trasfórm in vói.
Zichtbaar transformeer ik in jou

De natuurlijke nadruk ligt op "men", "form" en "voi".

Het ritme van het geheel kenmerkt zich door een snel totaalritme bij het woord visibilmente, gevolgd door een sterke vertraging. Het woord visibilmente wordt ritmisch snel achter elkaar geïmiteerd, waardoor het effect van een soort magie ontstaat: "zichtbaar, zichtbaar, zichtbaar transformeer ik in u".

Harmonisch ervaren we een sterke beweging op dit woord door de kwintval per halve maat: Em,A (A7), D. Het fragment wordt afgesloten met een sterke cadens naar Bm, maar i.p.v. Bm komt het akkoord B (picardische terts.) Al met al heeft dit fragment een vrij sterk majeurkarakter. Dit soort cadensen wordt in deze tijd meestal ook ritmisch voorbereid doordat er ritmische verschuivingen in een of meer stemmen optreden tegenover rechte ritmieken in de overige stemmen. De eerste sopraan, tenor en bas zijn recht. De alt krijgt een nevenaccent op de twee in de een na laatste maat.(zie partituurtje bij cijfer 1) De alt benadrukt de drie in twee maten. (cijfer 2 en 3).